Boeing 737 MAX a "zapínači" autopilotů

18. 04. 2019 10:30:00
Pustil jsem si videa o leteckých nehodách. V jedné epizodě šlo o selhání autopilota, to mě zaujalo, neboť se stále nedořešila vadná čidla na Boeing 737 MAX. A čím déle jsem seriál sledoval, tím více mi připomínal současné nehody.

V epizodě z roku 2009 šlo o to, že byl vadný výškoměr. A turecké letadlo řízené autopilotem se najednou začalo chovat jako při přistávání, ačkoliv bylo ještě daleko od letiště. A přistávání s autopilotem zvolili turečtí piloti proto, aby měli více času na přistávací kontrolu, prostě "nestíhali". A netušili, že autopilot si bere výšku z vadného výškoměru, a když autopilot „nabyl dojmu“, že je u země a má přistávat, zpomalil letadlo, zvedl příď letadla a než piloti zvedli oči od příruček v angličtině a vzpamatovali se, tak spadli. Obdobný problém se měl stát dalšímu letadlu v Austrálii, tam pilot vypnul autopilota a bez problému přistál.

To turecké letadlo bylo zjevně řízeno piloty, kteří neměli schopnosti letadlo pilotovat. Kolik takových pilotů stále ještě pilotuje letadla pomocí autopilota a nekontrolují jeho činnost?

Nepřipomíná vám to tedy něco? Co asi stalo při nedávných haváriích Boeing 737 MAX? Média psala, že vadné čidlo náklonu letadla dalo autopilotu špatné údaje, ten letadlo naklonil k zemi a letadlo nakonec spadlo. A patrně stačilo vypnout autopilota, což jiní piloti při stejné či obdobné poruše dělali, a problém s nakloněním by byl možná vyřešen stejně, jako u vadného výškoměru. Ale piloti patrně nevěděli, co se děje, jako v tom tureckém letadle výše, tak patrně zapínali autopilota ve víře, že autopilot problém vyřeší. Ale autopilot problém nemohl vyřešit, problém měli vyřešit piloti, od toho tam byli.
Byli i zde piloti řádně přezkoušeni nebo je školení pilotů nedostatečné? Uměli piloti s letadlem létat nebo - zjednodušeně řečeno - uměli pouze zapnout autopilota?
Proč si většina pilotů si s problémem poradí a někteří ne? Proč někteří piloti řeší problém zapnutím autopilota? Není to tím, že takoví piloti neumí dobře pilotovat a spoléhají se na autopilota, že problém za ně vyřeší?

Je totiž rozdíl, když letadlo pilotuje někdo, kdo létá od 16 let nebo někdo, kdo má za sebou pouze dvouletý výcvik. Jak cituji v minulém blogu, nejvíce nehod dělají mladí řidiči do 5 let po získání řidičáku. Platí to i pro piloty? Jaký výcvik měli piloti havarovaných Boeing 737 MAX?

Umí piloti číst rychle pokyny v příručkách v angličtině, aby našli možné řešení problému, pokud angličtina není jejich mateřským jazykem? A umí i anglický text pochopit? Ve včerejší MF Dnes se píše, že zahraniční strojvůdci musí u nás složit zkoušku z češtiny. Jazykovou zkoušku piloti skládají (ICAO), ale je dostatečná?
Kolik Čechů létá s dopravními letadly a umí anglicky mluvit, číst a chápat text? Minimum.
Neměly by se zpřísnit zkoušky u pilotů ze zemí, kde není angličtina mateřský jazyk, Nemělo by se zkoušet i pochopení anglických textů (viz zkušební texty na pochopení obsahu v MF Dnes k různým zkouškám)? Je určitě rozdíl, když mluvíte anglicky od rána do večera nebo jen v letadle.

Jenže udělali by pak pilotní zkoušky piloti z neanglicky mluvících zemi? Spíše bych řekl, že ne. A začal by křik o diskriminaci, byl by nedostatek pilotů, a nastalo by „české řešení“ snížila by se opět náročnost na současnou hodnotu. A zase by padala letadla...

A řeči o tom, že v letadle „by mělo vše fungovat“ nemají smysl. Kdo umí vyrobit letadlo bez chyby? Firmy neumí vyrobit bez chyby ani auto, natož letadlo. Nebo by muselo být v letadle tolik čidel, že by je nakonec ani neuneslo. Proto máme v letadle piloty, ale jak asi vidíme, někteří asi problém neumí zvládnout, ač jsou na to školeni. Pak je školení špatné či pilotní zkoušky málo náročné. V tom seriálu byl závěr vyšetřovací komise, že piloti nesmí spoléhat na autopilota. Co se stalo za těch 10 let od havárie tureckého letadla, když patrně z obdobných příčin opět padají letadla?

A co má dělat Boeing, když víme, že asi stále ještě existují piloti, kteří zkouší řešit problém zapínání autopilota a jsou v letadle málem „jen do počtu“.

Autor: Pavel Pokorný | čtvrtek 18.4.2019 10:30 | karma článku: 17.62 | přečteno: 622x

Další články blogera

Pavel Pokorný

Autoškoly, havárie, samořiditelná auta + Boeing 737 MAX

Podle médií způsobí nejvíce nehod mladí řidiči do 5 let po získání řidičáku. Neměly by být zkoušky na řidiče přísnější? V MF Dnes 10. 4. 2018 se psalo, že v Ostravě údajně „šikanují“ uchazeče o řidičák.

16.4.2019 v 11:20 | Karma článku: 11.77 | Přečteno: 380 | Diskuse

Pavel Pokorný

Jak předjíždět na českých silnicích?

Kdysi za starověku, když ještě kněžna Libuše měla jezdit po polních cestách za Přemyslem, se formovaly cesty našimi kraji. A protože někde rostly lesy, někde byla políčka, klikaté potoky, byly i cesty klikaté. A klikaté i zůstaly.

5.4.2019 v 10:34 | Karma článku: 36.26 | Přečteno: 3375 | Diskuse

Pavel Pokorný

Dluhy se nesplácí?

Proč úlevy dlužníkům? Protože tvrdí, že kdyby spláceli, že by ze zbytku příjmů nemohli "důstojně" žít"? Takových je, co nežijí "důstojně", mají staré auto, starý dům, neznačkové oblečení, nejezdí k moři, nechodí do restaurací!

21.1.2019 v 9:51 | Karma článku: 36.22 | Přečteno: 1798 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

František Petrík

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker odhalil sochu Marxe věnovanou z Číny

Může mít ještě někdo pochybnosti o myšlenkovém zázemí vedoucích představitelů EU? V roce 1989 nebo 1990 by bylo vztyčování soch vynálezci třídní nenávisti něčím nepředstavitelným. Dnes se tomu ani nikdo nepodivuje

23.5.2019 v 19:43 | Karma článku: 23.56 | Přečteno: 494 | Diskuse

Kamila Branna

Co to jen s náma bude?!

V žádných seriózních novinách nesmí chybět informace o tom, co pro nás mají hvězdy, nebo v ideálním případě tarot, nachystáno na každý den.

23.5.2019 v 18:55 | Karma článku: 8.38 | Přečteno: 274 | Diskuse

Katerina Kaltsogianni

Budu žít tam, kde mají ženy klitoris

Není kam utéct, celý svět je v nějakých problémech, ale přeci jenom máme na výběr. Tedy já mám na výběr. USA už jsem odmítla, leč přehodnotím svůj postoj. Rozhodla jsem se, že budu žít a jezdit tam, kde mají ženy klitoris.

23.5.2019 v 16:32 | Karma článku: 25.68 | Přečteno: 1206 | Diskuse

David Vlk

Leoš Mareš je božan!

Tahle divoká partička čtyřicítek přistoupila do vlaku "Leoša" v Otrokovicích evidentně už v trošku povznesené náladě. Okamžitě jich byl plný vagón.

23.5.2019 v 15:58 | Karma článku: 22.27 | Přečteno: 729 | Diskuse

František Skopal

Biblický názor na multikulturní míchání národů

Pokud se podíváme do Bible, konkrétně do Starého zákona, židovský národ je v něm výslovně varován před tím, aby uzavíral manželství s příslušníky jiných národů Kanaánu a nemíchal se s nimi.

23.5.2019 v 15:44 | Karma článku: 11.25 | Přečteno: 226 | Diskuse
Počet článků 281 Celková karma 21.88 Průměrná čtenost 2436

Další blogy na Myriada.cz.
Moje ankety na BlueBoard.
Dělám desítky let do počítačů, zájmově i profesně. Mám rád knihy (staré sci-fi) a staré olejomalby. Jezdím na kole a občas na moto. Ve skutečnosti vypadám lépe, než na foto.
   Počitadlo od 16.12.2008.
Translate my blogs by Google Translator, click on the flag.
Použité clipart Microsoft Office, © ZONER software nebo vlastní.

 

Najdete na iDNES.cz