Pavel Pokorný

Letiště s mačetami?

21. 09. 2016 9:52:28
V Česku se předělávají letiště, počínaje na západě Karlovými Vary a konče na východě Ostravou. Je prý předpoklad, že lidé budou leteckou dopravu z Česka a do Česka stále více využívat. Opravdu?

Jet autem do Chorvatska či do Itálie snad jde, ale dál již je potřeba volit nějakou veřejnou dopravu.

Jet vlakem do ciziny je velmi drahé, platíte také za "ubytování“ na noc či noci ve vlaku a za "jídlo" po dobu cesty. Letadlem po Evropě je to cenově srovnatelné s vlakem, i do východní Asie to trvá pár hodin, kdy bez jídla vydržíte.

Předpokladem zvýšení cestování je stav současné ekonomiky, firmám se navzdory státním zásahům daří, lidé mají stále více peněz, které je potřeba jim "pomoci" utratit. Otázka je, jak budou lidé cestovat, až se ekonomika zhorší či se začne propadat, ekonomické cykly jsou pravidelné a neúprosné. Budování letišť, které mohou v budoucnu zůstat prázdné, mi nepřipadá ekonomicky správné. Provozní náklady totiž běží dál, i když lidé přestanou létat, třeba jen vytápění letištních hal, údržba letadel, aj.

A proč s budováním letišť počkat? Představte si, že přistanete někde v „africké zemi v džungli" a dají vám mačetu, abyste se z letiště mohli džunglí prosekat do nějakého města. V Česku se totiž rozšiřují i letiště, která nemají vhodné dopravní spojení s dalšími městy, a tak musíte z některých letišť absolvovat českou „dopravní džungli“.

Jak se dostanete z Karlových Var v příhraničních horách do "civilizace"? Po nějaké „klikaté okresce“, kde se „couráte" za traktory a náklaďáky? Zatím je z Karlových Varů do Prahy nově vybudováno asi 2 km dálnice. Vlakem z Karlových Var do Prahy snad nejezdí nikdo, jedině snad žlutými autobusy po těch „klikatých okreskách“.
Zůstat v Karlových Varech? Čím zaujmou Karlovy Vary kromě lázní a ruské komunity? Jaká je nejbližší památka UNESCO? Až v té Praze!

Obdobně České Budějovice, dálnice z nich nevede, také jen „klikaté okresky“. Když konečně na dálnici najedete, tak se za chvíli "klikatíte" sem a tam na staveništi kolem Tábora, kde pro špatné značení můžete vjet klidně do protisměru. Vlakem z Českých Budějovic do Prahy je to také riskantní, jedna chyba strojvedoucího a vlaky se na dlouhou dobu zastaví. České Budějovice mohou aspoň turisty zaujmout tak na 1 den blízkými památkami UNESCO.

Z Brna do Prahy jedete také po „dálničním staveništi“, jedna havárie a máte z dálnice ohromné placené parkoviště.

Když se podíváte na mapu velkých letišť (kromě zmíněných ještě Hradec Králové a kousek od něj Pardubice), tak vám tam chybí jen Plzeň a Liberec. Kupodivu do Plzně dálnice vede, do Liberce skoro také. Proč tam také nerozšiřují nějaké letiště? Asi uvažují ekonomicky.

Proč by ale někdo přistával v Ostravě a pak se hodiny a stovky kilometrů trmácel drahým vlakem do Prahy?
Pokud někdo přistane v Brně, jak se dostane do Prahy či Vídně? Do Prahy je to dálničním staveništěm a parkovištěm, do Vídně není dálnice ani naplánována (byť již má své dálniční oddělení).

V Paříži vede na letiště Charlese de Gaula metro-vlak, obdobně v Římě. Co vede na pražské letiště Václava Havla? Městský autobus, o rychlodráze či metro-vlaku se pořád jen povídá.

K letišti musí vést dobré dopravní spojení. Rozšiřovat letiště, kde musíte "vyfasovat mačetu", je ekonomický nesmysl.

Autor: Pavel Pokorný | karma: 21.42 | přečteno: 698 ×
Poslední články autora