Pavel Pokorný

K čemu šrotovné?

14. 09. 2016 10:06:46
Nejlevnější nové auto stojí tak do 250 tisíc. Navržené státní šrotovné je „až 5 tisíc“. Číselně jsou to 2 % ceny nejlevnějších aut. Když vám někdo nabídne na nějaké zboží slevu až 2 %, bude pro vás „významná“ nebo „nevýznamná“

Když jsem naposledy kupoval auto, tak jsem dostal k němu „dárek“, zimní pneumatiky za těch 5 tisíc. Prodejna mi tedy dala „pneumatikovné“ ve stejné výši. A kolik stojí benzín? Já tankuji až za 1500 Kč, takové státní šrotovné pak stačí tak na 3 nádrže auta.

Problémy naší ekonomiky jsou dva.

  1. Ekonomika je silně závislá na prodeji aut. Na výrobě aut, které se skládá z velkého počtu součástek, se podílí velké množství firem = subdodavatelů. Velký počet součástek auta je pro nás dobrý, některé státy nedokáží vyrobit všechny součástky v potřebné kvalitě, tak zatím pro nás nejsou konkurence schopné. Jedna firma tak vyrábí zámky do dveří, druhá skla, třetí potahy na sedadla, další světla, další pneumatiky, atd., další firmy jsou třeba na Wikipedii. A pak to dělníci v automobilkách smontují. Když se auta přestanou prodávat, není to jen problém zahraničních vlastníků automobilek, je to problém velké části naší ekonomiky. A tak na nás prodejci aut cílí reklamu, nabízejí akce a slevy, a protože to nestačí, nastupuje „strýček stát“ s otevřenu rukou plnou našich daní a říká: „Kupujte auta!“
  2. Stát vybírá vysoké daně a jedna z nevyšších daní je z benzínu, asi 75 % (přesně jsem to nespočítal, výrobní cena benzínu je asi 7 Kč a zbytek jsou daně). Benzín je u nás tak díky vysokým daním vysoce drahý. Pak šrotovné stačí s bídou na 3 nádrže. Tedy k čemu je mi auto, když nemám na provoz? A další významné provozní náklady, garáž, ve velkých městech parkové v modrých zónách. Kdyby se snížila daň z benzínu, tak lidé nebudou mít problém jezdit za prací a třeba i zvažovat koupi nového auta Jenže kdyby se snížila daň z benzínu, kde by stát vzal peníze na sociální dávky pro ty lidi, co nemohou kvůli vysoké dani z benzínu dojíždět za prací? Začarovaný kruh? A pokud se začnou zavádět - zvyšovat daně ze starých aut či obecně těm, co mají „neekologické“ auto, tak se zvýší počet těch, co si nebudou moci dovolit jezdit za prací a budou žádat nějaké ty dávky na „důstojný život", samozřejmě „s dovolenou v zahraničí“.

Je vůbec šrotovné jako státní podpora povolená podpora v rámci pravidel EU? Může stát dělat reklamu na zvýšení prodeje aut?

Když se o šrotovném uvažovalo před lety, tak lidé vymysleli další podpory typu šrotovného a spoustu dalších názvů typu mlékovné (viz můj jiný blog), kdo má chuť a čas, může ty názvy posbírat.

A můžete si dát anketu s otázkou: „Má státní šrotovné význam pro vaše rozhodnutí koupit nové auto?
Za sebe říkám: „Pro mě ne.“

O šrotovném jsem psal blog také v roce 2009.

Autor: Pavel Pokorný | karma: 20.57 | přečteno: 560 ×
Poslední články autora